Ventilatie in het klaslokaal
Blogs

Het belang van goede ventilatie in het klaslokaal

Het belang van goede ventilatie in het klaslokaal

Sinds Corona weten we allemaal HOE BELANGRIJK GOEDE VENTILATIE IS van de ruimte waarin je je bevindt. Want goed ventileren schoont de boel lekker op!

Maar je lijf is ook ruimte. Jouw ruimte! En ook daarvoor is goede ventilatie heel belangrijk. Want vastzittende adem = vastzittende emoties. Je neemt minder makkelijk informatie op tijdens de les. En je wordt sneller moe en prikkelbaar. Herken je dat?

Ventileren betekent lucht verversen, bewegen in de lucht, bewegen als gevolg van inademen, in het openbaar uiten.

Verplichte mondkapjes, mensen die verkouden zijn en hoesten, proesten of niezen in onze omgeving. Reizen in het OV, volle gangen, ramen die ’s winters dicht zitten. Soms is het daardoor moeilijk of eng om ontspannen en goed te blijven ademen. Je houdt dan onbewust je adem in. Het feit dat Corona verspreid wordt via de adem en het lichaam binnenkomt via je longen helpt daar ook niet bij.

Maar net als bij een klaslokaal of gymzaal op school is het heel belangrijk om jouw eigen ruimte regelmatig te ventileren. Deze eens even goed door te luchten en op te schonen. Zodat er weer ruimte ontstaat voor frisse lucht, nieuwe ideeën en positieve energie.

Ga eens bij jezelf na hoe jij ademhaalt op verschillende momenten en in verschillende omstandigheden. Hou je regelmatig je adem in? Zet jij je adem vast? Hier is op zich niks mis mee als even je geen afstand kunt houden van andere mensen. Doe het in dat geval kort en bewust, en adem zodra het kan direct weer lekker ontspannen door.

Het GEVAAR is namelijk dat wanneer je langere tijd verkeerd ademt, je systeem niet goed meer weet hoe het wel moet. Klinkt misschien gek en ongeloofwaardig, maar zo is het wel. In zo’n geval helpt een korte reset meestal goed. Probeer het maar eens uit met deze oefening:

  1.  Zit of sta ontspannen rechtop
  2.  Blaas eerst even rustig uit zonder inspanning
  3.  Adem via je neus in 4 tellen geleidelijk en diep in naar je buik
  4.  Houd je adem 2 tellen vast
  5.  Let op dat je bij stap 3 en 4 geen onnodige kracht of spanning creëert in je lijf
  6.  Adem vervolgens rustig en kalm uit via je mond met getuite lippen, alsof je door een rietje uitblaast
  7.  Herhaal stap 3 – 6 een aantal keer
  8.  Vergeet vooral niet om even na te voelen!

Je zult merken dat je hierna beter kunt ontspannen en weer meer in verbinding komt met jezelf.

En als je beter in verbinding staat met jezelf, is het ook makkelijker om je (vastzittende) emoties op een positieve manier te ventileren. Corona vraagt veel van ons en levert soms stress, boosheid en frustratie op. En dat heeft DIRECT INVLOED op onze ademhaling. Want hoe je ademt, is hoe je leeft.

Als we niet goed in contact staan met ons lijf, raken we sneller angstig, moedeloos, gefrustreerd of zelfs depressief. Ik zeg niet dat al die problemen als sneeuw voor de zon verdwijnen door een paar keer te ademen, maar ik weet zeker dat wanneer je wat vaker zo’n korte ademoefening doet, dit direct een positieve invloed heeft op je gemoedstoestand. Oefen er maar eens mee en laat me weten wat het je brengt!

 

Koukleum tijdens ventilatie in het klaslokaal
Koukleum tijdens ventilatie in de klas?

Oh, en nog even een laatste handige tip voor als het klaslokaal in de winter gelucht moet worden terwijl het buiten koud is: ontspan je schouders en schouderbladen. Wanneer je dat doet, zal je merken dat je het minder koud hebt.

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.